Conversie van je website verbeteren

Lees de tips in onze 15-stappen checklist

Conversie verbeteren van je website? Lees de tips in onze 15-stappen checklist!

Conversie verbeteren levert vaak direct meer omzet op

Maak klanten van je bezoekers- 15 stappen checklist om je conversie te verbeteren

Je conversie verbeteren is eenvoudiger dan je dacht. Met aanpassing van teksten, het toevoegen van Call-to-Action buttons en het vermijden van een aantal valkuilen bereik je al een verbetering van je conversie (aankopen, aanmeldingen, contact opnemen etc.).
  • Wees geen struisvogel. Doe een goed zoekwoordenonderzoek voordat je begint
  • Onderzoek je doelgroep. Wie zijn de kijkers en wie de kopers?
  • Gebruik landingspagina's
  • Benoem de 'pijn' van je klant. Welk probleem ga jij voor ze oplossen?
  • Maak je klant blij. Vertel duidelijk wat het je klant geeft/brengt
  • Waar moet je op klikken? Zorg dat het duidelijk is wat je klant moet doen
  • Plaats diverse CTA's en analyseer op welke ze klikken
  • Geef mensen een reden om te klikken
  • Vermijd 'tekstbakstenen'. Maak het scanbaar
  • Wees niet té nieuwsgierig. Hou formulieren kort en praktisch
  • Verkort laadtijden, je klant is ongeduldig. Denk ook om goede SEO
  • Mobiel. Mobiel. Mobiel
  • Wek vertrouwen (en ben betrouwbaar)
  • Gebruik remarketing
  • Test wat werkt, en wat niet dmv A/B-testen. Een handige tool hiervoor is Google Optimize

1. Wees geen struisvogel

Je kunt natuurlijk je website geheel optimaliseren op zoekwoorden waarvan jijzelf denkt dat je klanten op zoeken. Bijvoorbeeld 'Verzekeringen Gelderland' (nul zoekvolume), 'boeken Goes' (nul zoekvolume) of slogans en termen als 'Knowledge based strategy marketing' (je mag raden...). Daarnaast kun je een flink marketingbudget inzetten op die zoekwoorden. Maar heeft het zin? En converteren die termen nou eigenlijk?

Je klant is gemakzuchtig

Je klant is gemakzuchtig...ja...ook jij. Wanneer men een zoekterm intikt is er een verwachtingspatroon, namelijk dat men krijgt wat men zoekt. En een beetje snel graag. Binnen 3 seconden dus. Een bezoeker die precies krijgt wat hij vraagt (u vraagt 'verzekeringen Delft' en u krijgt 'verzekeringen Delft') zal vaker als tevreden klant het pand verlaten. Je website conversie zal verhogen als je vraag en antwoord beter matcht.

Start met een zoekwoordenonderzoek

Start, voordat je je website vult met teksten, H1's, H2's, Alt-tags en andere benodigde SEO-zaken, met een goed zoekwoordenonderzoek. Een handige tool bijvoorbeeld is de zoekwoordplanner binnen Google Adwords (Google-account nodig). Tik naar hartenlust alle denkbare zoekwoorden in, en je ontvangt van Google een schatting van het maandelijks zoekvolume en evt ook alternatieven.

conversie verhogen mbv relevante zoekwoorden
Wees geen struisvogel en verbeter je conversie door gebruik van juiste zoekwoorden

conversie verbeteren dmv juiste zoekwoorden
Hoe beter je je doelgroep bereikt, hoe sneller je je conversie zal verhogen

2. Onderzoek je doelgroep

Met alleen veel bezoekers op je website ben je er nog niet, je wilt ook dat ze allemaal wat doén. Iets kopen, zich aanmelden of je bedrijf bezoeken of bellen. Om een duidelijker beeld te krijgen wie jouw doelgroep is kun je Google Analytics gebruiken.

Met Google Analytics kun je zien:

  • Hoe de opbouw is van je doelgroep, man/vrouw, demografie, geografie
  • Welke websites er verantwoordelijk zijn voor verwijzend verkeer naar jouw website
  • Welk (betaald) kanaal voor veel verkeer en conversie zorgt, en je dus weet waar je je marketingbudget in moet zetten

Hou conversies bij

Als je conversies bijhoudt kun je precies zien welke kenmerken jouw doelgroep heeft, met name het converterende deel van je bezoekers. Zo ontdek je misschien dat een kleinere, betaalde bron (bijv een vergelijkingssite) een hoger conversieaandeel leverde dan bijv een groter, duurder ppc-platform. Deze wetenschap helpt je de juiste beslissing te nemen om je marketingbudget aan te besteden en hiermee kan je je conversie verbeteren.


3. Gebruik landingspagina's

Wat is een landingspagina? Een landingspagina moet zijn als een open deur voor jouw bezoeker. Het is, simpel gezegd, een webpagina die er geheel op is ingericht dat jouw klant precies vindt wat hij zoekt, en eenvoudig kan doen wat hij wil doen.


Laat je bezoeker vinden wat hij zoekt

Laat jouw pagina precies aansluiten op de zoekopdracht:

Zoekt jouw bezoeker op 'verzekeringen Delft', laat hem dan ook terecht komen op een pagina die gaat over verzekeringen...en niet bijv. pensioenen of lijfrentepolissen.

Zoekt jouw bezoeker op 'bruilofts catering', laat hem dan ook terecht komen op een pagina over bruiloftscatering, en niet op een pagina met recepten van borrelhapjes.

Daarnaast maakt een goede landingspagina het jouw bezoeker het heel makkelijk om te doen wat hij wil doen, zoals een afspraak maken, een folder downloaden of een offerte aanvragen. Zonder doorkliks en eenvoudig navigeerbaar. Hoe makkelijker, hoe eenvoudiger je conversie zal verhogen.


Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Een goede landingspagina:

  • benoemt zowel het 'probleem' van je klant als de oplossing
  • heeft een simpele layout
  • is makkelijk navigeerbaar
  • is duidelijk in waar je bezoeker zich kan aanmelden, je bellen, iets kopen
  • heeft een duidelijke CTA, die uitnodigt om op te klikken
  • is aantrekkelijk vormgegeven

Een landingspagina die naadloos aansluit bij het zoekwoord van je bezoeker zal beter converteren dan bijv. een algemene pagina. Besteed daarom voldoende aandacht en tijd aan het maken van meerdere landingspagina's.


Een goede landingspagina zorgt voor snellere conversieverbetering

Verbeter je conversie

4. Benoem de pijn van de klant

Bij de mens is pijn 1 van de grootste redenen om in actie te komen. Dit effect stamt al uit de tijd dat we nog in berenvellen rondliepen en bizons-vermijden een deel van je leven was. Een oer-effect, dat pijnvermijden.


Wat is het probleem van je klant?

Een klant komt meestal op jouw website omdat hij/zij ergens last van heeft. Hij/zij wil een oplossing voor een probleem, of dat nu een echt probleem is (bijv een lekkage) of een luxe-probleem (te weinig kleding in de kast)...het wordt gevoeld als 'pijn'. Door die 'pijn' te benoemen op je website gebeurt er het volgende:

  • Je klant voelt zich begrepen
  • Je klant zal de indruk krijgen op de juiste plek te zijn voor zijn/haar probleem
  • Je klant voelt de 'pijn' en wil daar een oplossing voor...die jij vervolgens aanbiedt
  • Door de 'pijn' nogmaals te benoemen verhoog je de kans op conversie

5. Maak je klant blij

Welk probleem ga jij voor je klant oplossen? Wat geeft jouw product of bedrijf aan je klant? Waarom is je klant bij jou aan het juiste (enige) adres?

Vertel ze dus niet dat jij een geweldig bedrijf bent, de beste in de regio zelfs. Dat jullie al sinds 1984 bestaan. Hoeveel medewerkers je hebt...Totaal niet interessant.

Wat de klant interesseert is wat jij hen GEEFT. Dus vertel ze dat. Wat jij precies voor hen kan betekenen, welk probleem jij voor ze kan oplossen met jouw product of service.


Verhoog je conversie

Laat een klant niet raden waar hij op moet klikken

6. Waar moet ik op klikken?

Laat je klant niet zoeken naar je aanmeld-button, registratie of koopknop. Maak het duidelijk en helder voor je bezoeker en hou conversiepagina's simpel en makkelijk navigeerbaar. Geen 10 verschillende knoppen, mogelijkheden of overzichten...geef je bezoeker geen keuzestress. Per conversiepagina of landingspagina zo eenvoudig mogelijk. Een duidelijke navigatie en vertellen wat je klant moet doen zal je website conversie verbeteren.

Waar moet ik op klikken? Oh...dáar!


7. Plaats diverse CTA's

De CTA  (Call-To-Action) is misschien de belangrijkste knop op je webpagina. Het is dé knop die gaat leiden naar een conversie, aankoop, aanmelding etc. Een goede CTA heeft de volgende eigenschappen:

  • Is afwijkend van kleur en dus opvallend
  • Nodigt uit om er op te klikken. Evt. nog met een aanmoedigende tekst er onder als 'Gratis proefperiode' oid
  • Leidt direct naar de conversiepagina, aankooppagina, registratiepagina etc.

Waar plaats je de CTA?

Waar plaats je deze CTA? In ieder geval op 3 plaatsen: bovenaan de pagina, halverwege de tekst en onderaan. Tag iedere CTA mbv een UTM-code (zie UTM-builder) zodat je deze kan terugvinden in Analytics, of gebruik 'Gebeurtenissen bijhouden' van Google Analytics. Vervolgens kun je goed analyseren voor welke plaats CTA er een voorkeur is.


Een duidelijke call to action zorgt voor verhoging van je conversie

Conversie verbeteren

8. Geef mensen een reden om te klikken

Voeg, indien mogelijk op je website, onder/bij iedere CTA nogmaals een reden waarom ze er op zouden moeten klikken. Haal het laatste restje twijfel weg en vertel waarom ze er goed aan doen zich aan te melden, iets te kopen of te registreren. Voorbeelden:

  • Benoem nogmaals de 'pijn' ("Voorbij zijn je lekkages met deze handige...")
  • Neem mensen hun laatste bezwaar weg ("Gratis proefperiode, geen verplichting, geheel vrijblijvend...")
  • Sociale bewijskracht ("10.000 stapten al over op...")

Dit lijkt een subtiele aanvulling op de CTA, maar uit eigen ervaring middels A/B-testen is gebleken dat dit toch leidt tot conversieverhoging. Moedig je klant aan en neem het laatste restje twijfel weg.


9. Vermijd tekstbakstenen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim.

Tekstbakstenen dus. Dit gaat echt geen mens lezen. Maak je tekst scanbaar, deel het op met tussenkopjes en bulletpoints. Dat leest een stuk prettiger.


Vermijd tekstbakstenen

Verhoog je conversie door simpele contactformulieren

10. Wees niet te nieuwsgierig

Hou contactformulieren en aankoopvelden zo kort mogelijk. Vraag geen onnodige informatie aan je klant:

  • Wil je dat je klant een belafspraak met je maakt? Dan hoeft hij/zij geen adresgegevens achter te laten
  • Vraag niet om geboortedata tenzij het voor je bedrijf noodzakelijk is
  • Zodra een klant ziet dat hij 20 velden moet invullen zakt de motivatie om bijv. een aankoop te voltooien al snel
  • Maak alleen de belangrijkste velden verplicht om in te vullen

11. Je klant is ongeduldig, verkort laadtijden

Je klant heeft de aandachtsspanne van een goudvis. Een website die er lang over doet om te laden? En weg is je bezoeker! Maak de laadtijden van je website zo kort mogelijk:

  • Comprimeer afbeeldingen, dus geen 5MB foto's op je pagina
  • Check je laadtijd met bijv. PageSpeed Insights en verbeter waar nodig

Verkort laadtijden, verhoog je conversie

Veel klanten die mobiele telefoons gebruiken? Zorg dan voor een goede mobiele website

12. Mobiel, mobiel, mobiel

Is jouw website nog niet mobiel-vriendelijk? Dan is het de hoogste tijd dat je dit gaat fixen. Google toont mobiel-vriendelijke websites hoger in de zoekresultaten dat niet-mobielvriendelijke websites.

  • Zorg dat je website responsive is. Deze past zich automatisch aan zodra het bekeken wordt op bijv. een smartphone
  • Bij WordPress: zorg voor een responsive thema of zoek een plugin die dit voor je doet
  • Maak een aparte mobiele versie van je website en zorg dat mobiele gebruikers daar naar toe worden gestuurd

13. Wek vertrouwen (en ben betrouwbaar)

Je bezoeker wordt pas klant als hij/zij zich thuis voelt bij jou, op de juiste plek is beland voor het oplossen van een probleem. Dat jouw bezoeker je voldoende vertrouwt om op jouw website iets te kopen, een aanmelding te doen of een andere actie. Vertrouwen wekken....maar het ook waar maken daarna. Een tevreden klant vertelt het aan 1 andere klant door, een ontevreden klant aan 10 anderen. Hoe wek je vertrouwen en hoe maak je het waar?

  • Plaats altijd je contactgegevens duidelijk zichtbaar, bij wie kunnen ze terecht?
  • Plaats een foto van jezelf of 1 van je medewerkers van de klantenservice
  • Toon logo's van keurmerken, lidmaatschappen, awards die je hebt verdiend etc.
  • Plaats reviews van tevreden klanten, ook met logo en gezicht erbij indien mogelijk
  • Vertel over je garanties, niet-goed-geld-terug, privacypolicy
  • Doe wat je belooft...

Plaats groene vinkjes als je wilt werken aan verhoging van je conversie

Remarketing verhoogt conversie

14. Gebruik remarketing

Remarketing is het nogmaals tonen van bijv. een banner aan bezoekers die op je website zijn geweest. Zeker bij grotere aankopen, of beslissingen waar je nog even over wilt nadenken, gaat men zelden tot nooit in de eerste sessie over tot een aankoop of beslissing. Met remarketing kun je in de herinnering blijven van bezoekers, zodat ze wellicht later alsnog terugkeren.

Remarketing kan eenvoudig met een combinatie van Google Ads en Analytics gedaan worden. Volg de volgende stappen:

  • zorg dat Google Ads en Analytics gekoppeld zijn
  • zorg dat een aankoop/conversie als doel staat gedefinieerd in Analytics
  • maak in Analytics een nieuwe doelgroep aan bij Doelgroepdefinities-Doelgroepen
  • volg de stappen voor het aanmaken van een doelgroep (bijv 'Alle gebruikers')
  • pas een filter toe op je doelgroep bij Voorwaarden-Doelen=0, je target hiermee enkel bezoekers die geen conversie hebben gedaan
  • maak in Google Ads een remarketingcampagne (tekst en beeld) en koppel deze aan je doelgroep

Remarketing en AVG

Wees duidelijk welke cookies je gebruikt ivm remarketing. Houd de privacy en AVG in de gaten en zorg dat je vastlegt per klant welke cookies hij/zij heft geaccepteerd.


15. Test wat werkt en wat niet

Een deel van wat-werkt-en-wat-niet kan je natuurlijk logisch beredeneren. Echter...sommige zaken weet je pas nadat je het zelf getest hebt. Verschillende teksten, foto's, ander kleurgebruik, welke button werkt beter..rood of blauw? Als je je conversie wilt verhogen is het een goed idee om te gaan testen met je website. De meest-makkelijke tool tegenwoordig is, naar mijn mening, Google Optimize.


Wat is Google Optimize?

Met Google Optimize kun je, na installeren van een stukje extra code, eenvoudig 2 of meer versies van een webpagina tonen. Bezoeker A ziet de pagina met blauwe button, en bezoeker B de pagina met de rode button. Of verschillende teksten, aanspreekvormen of foto's. Al naar gelang je wilt testen. Het is belangrijk dat je per test 1 onderwerp wijzigt, maak dus niet pagina A, en pagina B met andere kleuren, foto's, teksten enzovoort. Dan vergelijk je nog appels met goudvissen.

Na verloop van tijd (laat het lang genoeg lopen zodat je voldoende data binnen krijgt) zie je in je rapportage of er verbeteringen waren in bijv. conversie, sessieduur, bounces of andere metrics die je hebt gekozen in je test.

Voor meer informatie verwijs ik je graag naar de Google Optimize Help pagina


Verbeter je conversie mbv A/B testen

Vragen over conversie verbeteren op je website?

Advies nodig bij het verhogen van je conversie? Neem, geheel vrijblijvend, contact met ons op.

Online Marketing Zeeland

Tel. 0113-852911

Francine van den Brink: SEO-advies | Google Ads en Google Analytics specialist.
Google Ads marketeer Francine van den Brink
google ads
google analytics