Hoe maak je een goede landingspagina?

Onze uitgebreide tips voor een goede landingspagina

Hoe maak je een goede landingspagina?

wat is een goede landingspagina

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina of ook wel bestemmingspagina is eigenlijk niks anders dan een gewone webpagina, met het concept van een landingsbaan. Het vliegtuig (je bezoeker) wil ergens landen (informatie of een bepaald product vinden) en wil daarvoor een eenvoudige en rechte landingsbaan (waar jouw bezoeker terecht moet komen). Waarbij hij, na landen, naar de gate genavigeerd wordt (de aankoopbutton, aanmeld-knop, contactformulier of iedere andere conversie).

Welke kenmerken heeft een landingspagina?

Een goede bestemmingspagina heeft de volgende kenmerken:

-de pagina beantwoordt direct aan de verwachtingen van je bezoeker
-geeft antwoord op de vraag die de bezoeker stelt. Sluit aan op het zoekwoord wat hij intikt
-is eenvoudig navigeerbaar. Dus weinig omwegen, afleidingen en afslagen
-is helder en duidelijk voor je bezoeker. Wat moet hij doen? Oh...dáár moet ik klikken!

Wat is het voordeel van landingspagina's?


  • Conversie-verhoging: je bezoeker vindt direct waarnaar hij op zoek was, en zal dus eerder een conversie doen. Fijn voor hem en fijn voor jou
  • SEO: je kan de juiste zoekwoorden nu mooi in je website verwerken, wat je SEO-score ten goede komt
  • Kwaliteitsscore: je kan, igv betaalde campagne, zoekwoorden en bestemmingspagina goed op elkaar aansluiten. Dat is goed voor de kwaliteitsscore van dat zoekwoord, je vertoningen zullen stijgen en je kosten dalen
  • Google-positie: Google geeft voorrang aan conversion-centered design pagina's.

Navigeert jouw bezoeker makkelijk en snel naar een conversie? Dan zal je website hoger in de organische zoekresultaten gaan komen.

wat is het voordeel van landingspagina's

hoe maak ik een landingspagina

Algemene punten waar je op moet letten

  • Maak voor zoveel mogelijk zoektermen een eigen pagina. Een zoekwoord 'truien' komt terecht op een pagina/categorie 'truien', maar een pagina met zoekwoord 'breien' komt terecht op een pagina die gaat over breien
  • Elimineer keuzestress. Zet geen 50 verschillende links/buttons en andere afleidingen en alternatieven op je pagina
  • Maak de pagina scanbaar. Gebruik bulletpoints, subkoppen (H2) en dikgedrukte woorden
  • Maak een opsomming van de voordelen van jouw product, wat geeft het ze? Geef aan wat jouw USP kan betekenen voor de bezoeker
  • Maak (subtiel) gebruik van neuromarketing. Benoem de pijn: verlies aan omzet, lekkage's aan je huis, een slechte website en de gevolgen etc.
  • Bedenk, voor het schrijven van je teksten, met welk probleem jouw bezoeker zit. Welk probleem kan jij voor hen oplossen?
  • Test met verschillende versies van deze pagina. Kijk in Analytics welke versie het beste converteerde of ga A/B testen
  • Kijk welke pagina het beste/langste bezocht wordt en optimaliseer deze als de beste bestemmingspagina

Een landingspagina die naadloos aansluit bij het zoekwoord van je bezoeker zal beter converteren dan bijv. een algemene pagina. Besteed daarom voldoende aandacht en tijd aan het maken van meerdere variaties op deze pagina.


Een goed design, ontwerp met conversie in je achterhoofd

-Zorg voor een aantrekkelijke vormgeving
-Gebruik weinig kolommen
-Simpele layout, maak het niet te druk. Overlaad je bezoeker niet met kleurgebruik, verschillende vormen afbeeldingen en buttons.
-Indien mogelijk: geen menu in beeld, je landingspagina is het eindpunt, hier dient men te converteren (one page website).
-Zet duidelijk je contactgegevens op de website. Telefoonnummer en evt een foto van jezelf of de klantenservice medewerker. Laat zien met wie men zaken doet
-Grote converteerknop (CTA), boven de vouw natuurlijk. "Bekijk hier de hele collectie", "Meldt je hier aan" etc. Zet onder de button nogmaals de voordelen van de actie ("eerste maand gratis / maandelijks opzegbaar /niet goed-geld terug")
-Plaats meerdere CTA’s, en meet achteraf waar meer op geklikt wordt met UTM codes of mbv Google Tag Manager
-Plaats een foto die mensen ‘in the mood’ brengt. Van blije mensen die zorgeloos aan het werk zijn, die je product gebruiken. Positieve associatie leggen. Een foto die de boodschap versterkt dus.
-Toon reviews van tevreden klanten
-Gebruik logo’s van klanten

hoe ziet een landingspagina er uit

seo van een landingspagina

Zorg dat je SEO op orde is

  • Toon de zoekterm, liefst in H1 en de url vd pagina
  • Zet de zoekterm in de titel en in de eerste alinea van je pagina
  • Maak gebruik van subtitels (H2)
  • Voeg alt-tags aan je foto’s toe
  • Plaats de zoekterm waarop je gevonden wilt worden in verschillende variaties/alternatieven op je pagina
  • Maak enkele zoektermen dikgedrukt

SEO marketing omvat veel meer dan dit natuurlijk. Ook je linkbuilding, uitgaande en interne links, techniek (snelheid, mobielvriendelijkheid) enz worden in toenemende mate belangrijk voor Google. Online Marketing Zeeland kan je hierbij helpen met duidelijk en begrijpelijk SEO advies.


Vragen?

Neem contact op met Online Marketing Zeeland en maak vandaag de stap naar groei en meer conversie.

Online Marketing Zeeland

Tel. 0113-852911

Francine van den Brink: SEO-advies | Google Ads en Google Analytics specialist.
Google Ads marketeer Francine van den Brink
google ads
google analytics